Londonresa nummer två

Okej, här kommer ett lite längre inlägg för er som undrar vad jag hade för mig London denna gång.

Först och främst fick vi ta till bilen för att komma till Kastrup där vi skulle flyga ifrån. Väl framme på Gatwick tog vi expresståget till Victoria station och därifrån tunnelbanan till Queensway för att checka in på hotellet. Eller, det var inte riktigt ett hotell, utan en hel lägenhet med kök, toalett och sovrum, så man var i princip självförsörjande. Första intrycket var fint, men sen såg vi alla sprickor i väggarna, hur slarvigt allt var uppspikat och att det saknades glas och muggar (och de som fanns var trasiga). Helt igenom IKEA var det också, haha. Till lägenheten kom vi ganska sent, och vi var ganska trötta, så det blev bara till att äta en bit mat och gå en runda i Kensington Gardens.

Paddington, Kensington Gardens.

I torsdags blev det till att vara riktiga turister; förutom att gå förbi Buckingham Palace och precis missa vaktombytet höll vi oss nästan hela dagen runt Westminster och kikade på Big Ben, tog ett varv i London Eye och åkte en guidad båttur på Themsen. Vi var riktigt lyckligt lottade när vi fick se Tower Bridge öppna sig. Tydligen öppnas den bara ett par gånger i månaden nu för tiden. På kvällen bestämde mamma och jag oss för att gå hem. Då fastnade jag i St James’s Park eftersom där fanns så många fåglar (läs föregående inlägg för att få dem uppräknade).

Wellington Arch, poliser, ekorre i Hyde Park och vaktombyte vid Buckingham Palace.

Tower Bridge, fin kameraskylt framför Big Ben, London Eye och Charing Cross station sedd från London Eye.

St James's Park - ekorre, sothöna, grågås och stripgås. Vad det är som står till vänster om stripgåsen får någon gärna tala om för mig.

I fredags delade vi på oss så att mamma och jag kunde gå och shoppa utan att behöva höra killarna klaga. Först var vi en vända på Harrods där det inhandlades te och kakor, sen Oxford Street och så ner mot Carnaby Street, Long Acre, Covent Garden, Piccadilly Circus 0ch slutligen Trafalgar Square. Det blev en klänning på Bhs, en tröja från Topman och en t-shirt från All Saints. Efter kvällsmaten åkte vi in till Tower Bridge och London Eye så att pappa och jag kunde fota lite London by night. Olyckligtvis missade vi sista tunnelbanan hem från Westminster, så det blev till att ta taxi.

Skäggdopping med ungar i Hyde Park, Piccadilly Circus, häftigt fik i Hyde Park och mysigt kvarter i Soho.

Piccadilly Circus, Trafalgar Square, Mac-butiken i Covent Garden och duvor på Trafalgar Square.

Paddington, utsikt åt väst från Tower Bridge, Tower Bridge och London Eye.

Big Ben.

I lördags ställde mamma och jag oss i kön till Natural History Museum medan pappa och brorsan gick på science museum. Det var roligt att äntligen få se ett jättehjortskelett på riktigt och verkligen se hur stora de var. Sedan gick vi till Harrods igen för att mamma glömde köpa kaffe och för att hon nu bestämt vilken väska hon skulle köpa i butiken intill. Efter vissa missöden med stängda delar på tunnelbanan strålade vi samman på London Aquarium. Lite större trodde jag nog det skulle vara, men det var fint ändå. Sedan bar det av hemåt för att slänga i sig en bit mat, byta om, och gå på We will rock you. Förutom att två av huvudrollsinnehavarna hade lite väl nasala och gälla röster var den riktigt bra.

Natural History Museum, Harrods, Diplodocusen Dippy och ett jättehjortskelett.

Drakfisk, haj, clownfisk, piraja.

London Aquarium.

Söndag kom och det var dags att åka hem. Men innan dess skulle brorsan få en stund i spelhallen vid akvariet och jag få en stund till i St James’s Park. Det är jäkla bökigt att flyga egentligen, procedurerna innan och efter är så dryga om man jämför med tåg.

Kanadagås, grågås, bahamaand, rumpan till en kanadagås och en and ni gärna får tala om för mig vad den heter samt en rödhalsad gås.

Mycket fisk i dammen, brun visseland, vallmo med mera och utsikt åt öst från Blue Bridge.

Hejdå England och hej Kastrup.

This entry was posted in Blogg, Foto, Konsert, Natur, Resa, Upptäcktsfärd. Bookmark the permalink.