Tromsö

Förra lördagen hade jag alltså packat om från Hamburg och Växjö och tog flyget från Arlanda via Oslo till Tromsö för att hälsa på Frida som pluggat där denna termin. Det var lite stressigt att hämta ut och checka in väskan igen i Oslo, men jag hann. Dock var flyget till Tromsö trekvart försenat, bara för att jag stressat lite extra med det där.

Det första vi gjorde var att åka till hennes korridor, där de var 44 personer på ett kök med tre spisar och en diskho. Kanske inte ska klaga på hur det ser ut i mitt korridorskök ibland… Lagade mat och gick sen på avslutningsfest för en av de kurser hon läst. Där var mest norrmän, men även lite andra nationaliteter, så det blev en blandning av svenska och engelska. När vi gick hem halv tolv på kvällen hade det lika gärna kunnat vara halv tolv på en mulen dag.

Fridas barackhem.

På söndagen var vi på förmiddagen en sväng till botaniske hagen, där de hade mestadels artiska och alpina växter. Skyltarna var i en hemsk oordning, så jag vet inte vad vissa arter heter och vissa verkar sakna svenskt namn. Men annars var där fint, det var uppbyggt på små berg i olika avdelningar, till exempel för vivor och rhododendron.

Hönsbär.

Smörbollar.

En viva.

Flox och revnejlikrot.

Dodecatheon poeticum (viva), akleja och Cypripedium guttatum (orkidé).

Blå bergvallmo.

Sov middag en stund och sedan packade vi matsäck och tog oss upp på ett av fjällen öster om ön. Detta med hjälp av en linbana som såg livsfarlig ut från marken men som visade sig vara ganska harmlös. Utsikten var fantastisk och landskapet på plats lika så. Kastade varsin snöboll gjorde vi också.

Väldigt bra kvällsmatsutsikt.

Smörbollar.

Toppen.

Lappspira och dvärgbjörk. Jag älskar dvärgbjörk, den är så fruktansvärt söt.

Fräken och rosenrot.

Utsikt mot väster.

Tverrelva.

Utsikt mot norr.

Närmare midnattssolen än så här kom vi tyvärr inte, solen lyckades aldrig ta sig under de där molnen.

Hurtigrutten på ingång.

På måndagen tog vi sovmorgon och promenerade sedan bort till Prestvannet, en liten sjö ungefär på mitten av ön. Där fanns fiskmåsar, fisk- och silvertärnor, gräsänder, viggar och smålom minsann. Smålom hade jag aldrig sett föurut. Frida började mata några små gräsandungar och plötsligt var där fyra familjer med ungar i olika storlek. Ojoj vad de kivades.

En smålom.

Den som säger att fiskmåsar är fula borde veta bättre.

Ishavskatedralen i Tromsdalen.

Sedan promenerade vi in till stan och besökte ett par garnbutiker. Började klia massor i virkfingrarna, så jag köpte tre nystan mohair i grått och lila. Börjat på en spindelsjal i det garnet som ser ut att bli riktigt mysig. Till kvällsmat beställde vi riktig lyxsushi som vi vandrade hem med i regnet. Den kändes nästan ännu lyxigare på så vis. Virkade och broderade en stund och kollade sen på Stardust (jag har blivit väldans bra på att välja ut filmer och musik Frida gillar, om jag får säga det själv).

För att sammanfatta så var det mest roligt att träffa Frida igen, men utsikterna gick ju inte heller att klaga på, varken om man stod i dalen eller på fjället. Dock var där alldeles för mycket uppförsbackar för min smak, lite som i Gränna typ. Och så blev jag lite kär. I smörbollarna.

I tisdags åkte jag tillbaka till Stockholm så att jag skulle kunna gå på Thirty Seconds to Mars på Gröna Lund i onsdags, något jag sett fram emot ett halvår. Såg inte så mycket, men det lät himla bra!

Thirty Seconds to Mars på Grönan.

DSCF0980 liten

Idag satte påbyggnadskursen i floristik igång, det ska bli himla kul att åka ut i stockholmsområdet och till Tovetorp igen. Dock kom bara fyra av 13 anmälda, men det verkar som att kursen blir av ändå!

This entry was posted in Blogg, Foto, Konsert, Natur, Resa, Upptäcktsfärd. Bookmark the permalink.