Tjärnö

Vilken vecka!

I söndags halv tolv lämnade bussen parkeringen på Frescati för att ta halvklassen till Tjärnö forskningsstation strax söder om Strömstad på västkusten. På vägen stannade vi 10 min på en rastplats som låg 57 m över havet (stod det så fint på toahuset) samt ett längre matstopp på en restaurang som hette Rasta. Alla tyckte maten var mer eller mindre äcklig. Väl framme strax innan åtta bar vi i kylan upp packningen till sovrummen, delades upp i två grupper och stupade i säng.

Efter att ha fått se säl under frukosten i måndags var det “Grupp 2” som skulle ut med båten, dvs bland annat jag. Gud så kul det var! Vi gjorde ett antal skrap på botten och fick upp diverse krabater som jag i och för sig inte gärna tog i, men det var ruskigt roligt att få se dem alla. Såg också sälar, häger, skarv, havstrut och knölsvan. Vi gjorde en landstigning på Ursholmen för att äta den medhavda pastasalladen. Tillbaka på landbacken la vi i djuren i rännorna i labben och började nyckla.

Knölsvanar strax efter att vi kastat loss. Man kunde se dem ligga ute och beta på samma ställe varje dag.

Gråhäger.

David spolar av sorteringsbackarna.

Daniel.

Daniel, David och Annelie undersöker något litet. En av mina favoritbilder.

Ellen och Leonard hade klätt sig riktigt ordentligt.

Avdunstning på hög nivå.

Emilie och Sandra.

Skarvar… och en trut.

Ursholmen.

På väg upp till fyrarna.

Annelie, Emilie och den nya fyren.

Den gamla fyren.

Emilie tittar in i muséet.

Byn.

Emilie har hittat is.

Nereus.

En simkrabba. Kolla de platta bakbenen.

Hejdå Ursholmen.

Sälar.

Forskningsstationen.

En trollhummer.

Labbet. Vad Annelie gör vet jag inte.

I tisdags var det strandvadning som stod på schemat. Inte mycket solsken denna dag, senare började det snöa till och med. Turligt nog var det långgrunt, så även om man var långt från stranden gick vattnet bara till knäna. Vissa gick längre ut, men hade det nått midjan på mig hade jag nog flippat ut. Hittade en fin lila sjöstjärna som Anaïs fick plocka upp åt mig, haha. På eftermiddagen tog några av oss en tur till akvariet de hade där.

Annelie inspekterar.

Sara drar på sig vadarbyxorna.

Några drar nätet, några tittar i vattenbrynet, några leker med vagnen.

David, Leo, Sara, Annelie och Sandra drar nätet.

En eremitkräfta, lite Lithothamnion, skelettet från en bläckfisk och ett ostron.

En havsnål.

Medusor.

Ellen visar att man kan denaturera de fotosyntetiserande ämnena i brunalger så att de blir helt gröna.

På kvällen hade det hunnit komma en del snö.

I onsdags morgon tog Annelie och jag en liten morgonpromenad och kollade in fiskarstugorna. Sedan var det nyckling och alguppgiften som gällde hela dagen och på kvällen fick vi en guidad visning i akvariet. Jag blev lite förälskad i vitlingarna. Senare spelade Sara, jag, David och Daniel ett spel som hette “När då då?”, vilket visade sig vara jätteroligt. Jag skrattade så jag fick ont i huvet.

Fiskarstugorna.

Frida badar.

Sture plockar upp en jättestor sjöstjärna.

Anaïs undersöker vad hon plockat upp. Visst ser hon ut som en utter?

Frida ligger på golvet och målar med min ficklampa.

I torsdags tog jag en lite längre morgonpromenad, bort dit vi vadat på tisdagen. Döm om min förvåning när en säl dyker upp i sökaren. Såg också ett antal skrakar och två änder som antagligen var ejdrar också. Efter frukost dissekerade vi sjöpung och sjöstjärna. Det var roligt! Allt är roligare att dissekera än kackerlacka, haha. På eftermiddagen fick vi parvis i uppgift att göra en liten presentation om ne djurgrupp eller -art som skulle redovisas på fredagen. Annelie och jag undersökte Buccium undatums, eller valthornsnäckans värld.

Utsikt mot nordväst.

Utsikt mot söder.

En säl mot söder. Kolla dimman precis ovanför vattenytan bakom.

Mot nordväst.

Annelie öppnar vår sjöstjärna.

Labassistenten Jeanette ville att jag skulle fota det fina vädret.

En Sabella, dvs en rörlevande havsborstmask.

David letar fakta om ostron.

Annelie är jätteglad.

Ja, vi kom från labbet klockan nio den kvällen, men satt uppe till över elva och pratade i allrummet. Igår redovisade vi på förmiddagen, åt lunch, städade och kunde åka hem en timme tidigare än vi planerat. Denna gång åkte vi norr om båda sjöarna (och inte mellan dem som vi gjorde på ditvägen), och en lycklig tanke om att slippa Rasta formades. Dock verkar det finnas på flera ställen och vara ett stamställe för busschaufförer, men som tur väl var låg det ett Burger King precis bredvid detta. Och när jag väljer hamburgare framför husmanskost, då är det illa. Bredvid låg också Godispalatset, dit alla gick och handlade. Jag bara skrattade åt Annelie som är enormt förtjust i godis och köpte på sig massor. Framme på universitetet igen var vi vid niotiden. Åkte hem, la in alla bilder, somnade.

Annelie är lycklig med sitt godis.

This entry was posted in Blogg, Foto, Natur, Resa, Skolan, Upptäcktsfärd. Bookmark the permalink.