Snabbvisit i Hamburg

Dumma flyg. Dumma dumma flyg! Mitt flyg hem från Bremen var först satt till sju på kvällen, men helt plötsligt var det ombokat till kvart i nio på morgonen, vilket betydde att jag var tvungen att ta bussen från Hamburg Hauptbahnhof 03.15. Väl framme fick jag inte gå in genom säkerhetskontrollen eftersom min avgång var för långt in i framtiden, så fick sitta utanför på en stol i två timmar och läsa. Väl inne var jag så trött att jag knappt kunde hålla ögonen öppna, men gick runt i tax freeshopen och kikade på skräpet. Fast allt var inte skräp, köpte en fin burk Twining’s English Breakfast. Nu har jag typ 400g av det teet hemma, haha.

Men vi tar det från början.

Bussen till Skavsta var knappt halvfull, vilket jag aldrig varit med om innan, och även flyget till Lübeck var långt ifrån fullsatt. Hade mycket roligt åt svensexan som pågick, de hade klätt upp killen i kvinnokläder och han såg faktiskt helt respektabel ut i dem, men sminket gjorde att det såg ut som att han varit i slagsmål. Gillade särskilt de diskreta klackskorna och den matchande röda handväskan. På planet fick han gå och samla upp folks skräp och väl framme var han så full att han knappt kunde gå. Turligt nog skulle de inte på bussen till Hamburg.

Gick och köpte fralla, frukt och mjukost på Rewe i Europapassage och gick och satte mig i Planten un blomen. Fick en lunchkompis jag lärde hoppa och fånga brödbiten i luften.

Vårutsmyckningen i Europapassage.

Min lunchkompis.

Hon var SÅ söt. Hade ett herrsällskap som hon tillät vara nära, men så fort en annan hane närmade sig blev det fart i truten på henne. När hon jagat bort honom vände hon sig till mig igen och gav ifrån sig det sötaste ljud jag hört från en gräsand. Vadå smöra för bröd? Förutom gräsänderna såg jag från min lunchbänk vigg, grågås, skrattmås, sothöna och rörhöna.

Grågås.

Sedan gick jag till växthuset där Johan och jag var i november, men nu hade de även öppnat till alla ormbunkar och kaktusar.

En orkidé.

Massor av Sellaginella.

Mycket Lycopodium.

Jättefräken! Jäklar var stora de var!

Det är svårt att visa storleken på de här, men 2-3 m höga var nog de flesta.

Styvmorskuddar.

Sedan tog jag en liten tur i parken och lyssnade på alla koltrastar. Är nästan helt säker på att jag såg svarthätta och järnsparv, men jag väntar på svar från Frida om definitiv identifiering.

En grågås till.

Någon som kan identifiera den här krabaten?

Koltrast.

Svartkråka.

Aldrig sett en ekorre med så väldigt vit mage.

Svarthätta.

Vackert väder var det.

Sedan hade Johan slutat jobba och vi gick till Vapiano och åt pasta. Hemma bjöd han på hemmagjord kladdkaka (han har blivit riktigt huslig sen han flyttade till Hamburg) och vi kollade på senaste South Park och Community.

Igår var vi och shoppade. Vi båda impulsköpte varsin ny vårjacka och jag hade inte tagit med mig något ombyte så jag köpte ny t-shirt och tröja också. Ja, det var meningen. Köpte glass och gick och kikade i Hafen city, den nyaste stadsdelen nere vid hamnen. Om man bara hade sisådär 1 miljon € skulle det ju vara trevligt med en lägenhet där.

Der Spiegels kontorsbyggnad.

Ja, det är mobilkameran.

Sedan tog vi tåget till Blankenese och vandrade genom häftigaste kvarteret ner till stranden. Eller ja, strand och strand, det var mest stora vassa stenar. Men husen var helt fantastiskt fina. Om vi tripplar förra beloppet skulle man nog kunna skaffa sig ett hus där istället.

Ett bamselastfartyg med flygplatsen i bakgrunden.

Det var rena motionspasset att ta sig tillbaka, det var ganska så brant. Hemma igen lagade Johan gudomligt god bibimbap och sedan kollade vi på nya Tintinfilmen och höll oss med viss svårighet vakna till tre då bussen till Bremen gick. “Sov” på bussen till Lübeck, flyget och bussen från Skavsta, men somnade ändå några timmar när jag kom hem. Fantastiskt trevligt var det i alla fall (ja, alltså, minus hemresan)!

This entry was posted in Blogg, Foto, Natur, Resa, Upptäcktsfärd, Vardag. Bookmark the permalink.