Oslo

Tog mig tid i torsdags innan tentan att fota snäckorna/musslorna/ostronen som jag plockade på Tjärnö.

Japanskt ostron med havstulpaner på en sten.

En liten, liten mussla.

I lördags tog jag tidigt på morgonen till benen och gick in till Norsborg för att åka in till T-centralen och därifrån ta tåget till Oslo. Sov mest hela vägen, men fick se en hel hop sångsvanar efter att vi passerat norska gränsen. Väl framme mötte jag Julia och checkade in på hostelet och åt en god sallad på restaurangen bredvid. Lite kortare väntetid hade man kanske kunnat önska, men de bjöd på kaffet (ja, Julias kaffe, jag gillar inte kaffe) som plåster på såren.

Jag hade vid det laget upptäckt att jag glömt min necessär, så gick och köpte tandkräm och deo på motsvarande Pressbyrån och sen var det dags för Julia att gå till meet and greet med bandet, medan jag vandrade runt i centrum en timme. Jag visste ömsom var jag var, ömsom var jag vilse. Väl inne i lokalen hittade vi bästa platsen; precis uppe på ett trappsteg. Megadeth började, och jag måste säga att det här var nog den första konserten jag verkligen såg. Perfekt syn över allas huvuden och inte för långt bort gjorde att vi såg hur händerna rörde sig över gurorna. Så jävla hårda, så jävla bra.

Megadeth.

Slayer var… imponerande. Att man kan spela så fort är för mig lika obegripligt som hur man skiljer deras låtar åt. De är ett sånt där band som inte alls funkar i mina högtalare, men live går det bra!

Efteråt hade jag en sån fruktansvärd huvudvärk och den kalla ölen i lobbyn på hostelet var väldigt välkommen. Typ ett kom vi i säng. En stund efter att vi lagt oss kommer sista personen in (det var ett åttabäddsrum) och tänder lampan! En stund efter att han släkt hörs dessutom ett ljudligt Zzzzzzzzz. Plus att det var jättevarmt och jag vaknade stup i kvarten och trodde att klockan var åtta, då vi skulle gå upp.

Igår skulle nämligen Julia med tåget på förmiddagen, så vi checkade ut vid halv nio och sen spenderade jag sex timmar själv i Oslo. Var upp och vandrade på operahuset, kikade på stortinget och slottet och svor lite över hundralappen jag tappat. Jätteskönt väder var det, men lite tråkigt att det allra mesta var stängt. Så är det faktiskt inte i Stockholm.

Operahustaket.

Idag var första dagen på nya kursen; grundläggande organisk kemi, eller reaktion. Jävlar vilket tempo. Jävlar vad vi kommer få att göra. Jävlar vad vi inte kommer ha någon fritid. Idag var jag verkligen helt borta. Allmänt bitter på allt och absolut inte utvilad sen helgen.

Nu måste jag gå och lära mig mer om 6-cyklohexyl-3-cyklopentyl-4-isopropyl-2-metylheptan och hur man namnger alla förbannade molekyler. Jag vill läsa etologi! NU!

This entry was posted in Blogg, Foto, Konsert, Resa, Skolan, Vardag. Bookmark the permalink.