London

Vilken fruktansvärt fantastisk semester jag just kommit hem från. Vi tar det från början.

I onsdags tog jag tåget till Norrköping för att där byta till flygbuss mot Skavsta airport. Därifrån liftade jag med Ryan till Gatwick och kom till slut på rätt tåg till East Croydon där Ottilias värdmamma Christine hämtade mig. Mycket snäll människa. Inte så mycket mer än att äta en macka och hoppa isäng, då klockan hunnit bli över tio.

Torsdagen inleddes med att lämna Harry på skolan och Millicent till mormor, därefter tog vi tåget in till London och lekte turister för en dag. Buckingham Palace, St James’s Park, Big Ben, House of Parliament, London Eye, Harrods och Tower Bridge. Mest fantastiskt var att få se sistnämnda, tycker jag. Väldigt fin bro.

House of parliament, London eye, levande staty vid Themsen, Tower Bridge.

Buckingham Palace, St James's Park x2 och Big Ben.

På fredagsmorgonen lämnade vi först av Harry på skolan igen, sen tog vi fötterna till och vandrade in till centrala Bromley med Millicent. Lite shopping blev det, men mest lekande i parken. Om jag får gissa blir nog Millicent någon sorts superidrottare. Mest fantastiskt denna dag var att jag äntligen fick se ett par livs levande mandarinänder. En av de absolut vackraste fåglarna alltså.

Räv i Bromley Park, Millicent ger Ottilia snurr, mandarinänder i Bromley Park och centrala Bromley.

Jack, Millicent och Harry leker i Bickley, Blenheim Road och Millicent och Ottilia.

På helgerna är Ottilia “ledig”, så då fick vi sova ett par timmar mer än tidigare. Den här dagen åkte vi in till London med sikte på shopping och musikal, och det var just så det blev. Oxford Street, Covent Garden och Camden market. Covent Garden var riktigt mysigt; vi åt vegetariskt på Food for throught och handlade te och kläder. Mot eftermiddagen började det spöregna, så vi tog skydd på Starbucks en timme innan Love Never Dies började på Adelphi Theatre. Ena huvudrollsinnehavaren var utbytt mot en annan kvinna, men the Phantom var original; Ramin Karimloo. Så sjukt sjukt sjukt bra röst hade han. Lyssna på hemsidan!

Oxford Street, Covent Garden, Camden Town och en Ottilia som tycker det räcker med kort.

På söndagen blev det en snabbvisit på British museum för att sedan ta tunnelbanan mot Harrods och gå på afternoon tea på Capital Hotel. Det var riktigt mysigt! Jag drack jasminte – det smakade precis som blomman luktar. Jättegott. Trots att vi varit på toa precis innan vi gick ut från hotellet blev naturligtvis Nannie superkissnödig igen, och faktiskt blev McD utsedd till dagens räddare i nöden. Ha ha.

British Museum, Harrods, afternoon sweets och afternoon tea.

Måndagen kom, vilket var helgdag i landet, så Ottilia var ledig igen och vi kunde ta ett ganska tidigt tåg ut till Bushy Park så att jag äntligen fick se mina hjortar. Såklart pajade mitt teleobjektiv, så var en liten aning sur, men mest glad ändå. Där fanns även kanadagäss, gräsänder, rödhuvade dykänder, skedänder, någon form av skarv, kajor, svarta kråkor, med flera. Sen gick vi in till närliggande Kingston där det var fullt liv på gatorna, för att fortsätta med tåget till Richmond och Richmond Park. Mer hjortar, mandarinänder och en gröngöling, minsann!

Kronhjorthindar, dovhjorthindar och en kronhjortbock i Bushy Park.

Sothöna, Ottilia kämpar med vinden, knölsvan med diverse andarter och en gräsand i Bushy Park.

Utsikt över Themsen från Richmond, Ottilia beundrar vyn, roliga träd i Richmond Park och mandarinänder i Richmond Park.

Kronhjorthindar i Richmond Park och utsikt strax innan landning på Skavsta airport (de två sista bilderna tagna av tjejen som satt närmast fönstret).

När det sedan började bli dags att dra sig åter mot Victoria Station gick vi till Mortlake och tåg tåget tillbaka. En sen lunch (eller tidig kvällsmat) bestående av pizza- och salladsbuffé slank ner i magen innan det sorgligt nog var dags att säga hejdå till Ottilia och ta tåget till Gatwick airport. Även om jag och Ottilia snackat svenska med varann hela tiden tyckte jag det var hemskt att höra andra prata svenska igen. Egentligen hade det aldrig riktigt känts som utomlands eftersom man utsätts för så mycket engelska varje dag ändå, hehe. Väl hemma i Sverige igen var klockan över midnatt lokal tid, så jag sov över på hotellet på flygplatsen. Lyckades få sisådär fem timmars sömn och tog vid tio i åtta flygbussen till Norrköping och tåget därifrån hem. Så nu har jag varit hemma i ungefär tolv timmar.

Och jag saknar Ottilia och Staden redan. Saknar dem så fruktansvärt mycket. Jag ska definitivt åka tillbaka någon gång i framtiden.

Avslutnignsvis; här är mina souvenirer; Lång vit- och blårandig skjorta från River Island i Bromley, Svart öppen kofta från New Look på Oxford Street, Earl Greyte från Harrods, vanilj- och svartvinbärste från The Tea House i Covent Garden, fickur från Camden Market, Battle Royal av Koushun Takami från Waterstone’s i Kingston, Popcorn, This other Eden och Blast from the past av Ben Elton från second handaffär vid Mortlake station, DVDn Tony Takitani (baserad på en Murakamibok, ska bli spännande att se den) från samma second handaffär, samt en ask choklad från Gatwick airport.

Souvenirerna jag samlade på mig.

This entry was posted in Blogg, Foto, Kul, Natur, Resa, Upptäcktsfärd. Bookmark the permalink.